Hyppää sisältöön

Koronakriisi uhkaa demokratiaa, asiantuntijat ja järjestöt varoittavat avoimessa kirjeessä

Yli 500 tahoa ympäri maailman on allekirjoittanut avoimen kirjeen demokratian puolustamiseksi. Allekirjoittajien joukossa on muun muassa järjestöjä, poliittisia johtajia, Nobel-palkinnon saajia, tutkijoita ja journalisteja. Demo on yksi kirjeen allekirjoittaneista järjestöistä. Allekirjoittaneiden yksityishenkilöiden joukossa on muun muassa Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Madeleine Albright, Ruotsin entinen pääministeri Carl Bildt, Itä-Timorin entinen presidentti ja Nobelin rauhanpalkinnon saaja José Ramos Horta ja nigerialainen kirjallisuuden Nobel-palkinnon saaja Wole Soyinka. Suomesta mukana on vihreiden europarlamentaarikko ja Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala. Allekirjoittajat varoittavat, että hallitukset, jotka käyttävät kriisiä pönkittääkseen omaa valtaansa, uhkaavat demokratiaa ja siihen kuuluvia vapauksia.

Koronapandemia on vakava uhka demokratialle. Monet hallitukset ympäri maailmaa ovat ottaneet käyttöön poikkeuslakeja, jotka rajoittavat ihmisoikeuksia ja tehostavat valtion valvontaa. Oikeudelliset rajoitukset, parlamentaarinen valvonta ja poikkeuslakien päättymistä koskevat pykälät on monissa tapauksissa jätetty huomioimatta. Tämä on avoimen kirjeen keskeinen viesti. Kirjeen alullepanijoita ovat Tukholmassa toimiva kansainvälinen demokratiatukijärjestö International Institute for Democracy and Electoral Assistance (International IDEA) sekä yhdysvaltalainen demokratiatukijärjestö National Endowment for Democracy (NED).

Kirjeen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta kansalaisten ja päättäjien keskuudessa kriisin uhasta demokratialle ja saada heidät toimimaan demokratian puolustamiseksi. Kirjeen mukaan demokratia on tehokkain järjestelmä globaalien kriisien hallitsemiseksi kansalaisten, mukaan lukien vähemmistöjen ja haavoittuvien ryhmien, oikeuksia samalla suojellen. ”Pandemia on valtava globaali haaste demokratialle. Autoritaariset johtajat ympäri maailmaa näkevät koronakriisin uutena poliittisena taistelukenttänä, jota he käyttävät hyväkseen leimatakseen demokratian heikoksi ja kumotakseen saavutukset, joita demokratian avulla on saatu aikaan viime vuosikymmeninä”, kirje toteaa.

Ei ole yllättävää, että autoritaaristen maiden johtajat käyttävät kriisiä hyväkseen tiukentaakseen otettaan vallasta, mutta myös joissain demokratioissa on otettu kansalaisvapauksia kaventavia poikkeuslakeja käyttöön ilman takausta niiden päättymisestä, mikä on erityisen huolestuttavaa. Avoimen kirjeen suuri ja arvovaltainen allekirjoittajajoukko on kuitenkin huomattava osoitus globaalista liikkeestä demokratian puolesta. Se kertoo demokratian sitkeydestä, huomauttaa NED:n puheenjohtaja Carl Gershman.

”Meidän on tehtävä kaikille selväksi, mitä on pelissä, ja että emme salli autoritaaristen johtajien käyttää tätä tai muita kriisejä valtansa lisäämiseen ja oikeuksiemme kaventamiseen. Meidän on puolustettava demokratiaa, tapahtui se sitten vaaliuurnilla, mediassa tai kaduilla”, toteaa International IDEAn pääsihteeri Kevin Casas-Zamora.

Lataa avoin kirje (englanniksi) tästä.
Katso lista allekirjoittajista täällä.

Jaa somessa:

Pysy ajan tasalla – tilaa uutiskirjeemme

Saat sähköpostiisi kootusti Demo Finlandin uusimmat uutiset kuusi kertaa vuodessa. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.